Asociatia Agora
Primul Centru de Reminiscente din România

 

 

è Acasa

 

  è Publicatii

 

  è Centre

 

  è Proiecte

 

  è Instruire

 

  è Galerie

 

  è Povesti de viata

 

  è Parteneri

 

  è Contact

 

 

è Citeste...

 

Ce este reminiscenta?

Avantaje pentru beneficiari

Avantaje pentru personal

Sesiuni de remisiscente


è Afla...

 

Câte ceva despre cursuri

Cum te poti înscrie

Asociatia Agora - Primul centru de reminiscente din Romania


Formarea în tehnica stimularii reminiscentelor

 

Ce este reminiscenta si Cum să conduci un grup de reminiscente
Coordonarea sesiunilor de reminiscente
Confidentialitatea si Planificarea sesiunilor de reminiscente
Evaluarea sesiunilor de reminiscente
Avantaje pentru beneficiari
Avantaje pentru personalul de ingrijire
Evaluarea sesiunilor de reminiscente. Tipuri de activităti
Exemple de teme pentru sesiunile de reminiscente

 

 

Ce este reminiscența?

Reminiscența este procesul de reactualizare a unor amintiri vagi, neprecise și/sau a unor fapte petrecute cu mult timp in urmă despre care se credea că au fost uitate.
Datorită reminiscențelor putem să impărtășim celorlalți din experiențele trecute de viața, să vorbim despre trecut, să gândim la prezent și să facem aprecieri privind viitorul.

Cum să conduci un grup de reminiscențe

Unul din punctele cheie ale unui grup de rminiscențe este dat de abilitățile monitorului sau ale îngrijitorului, abilități care pot fi formate și dezvoltate printr-o instruire adecvată. Pot fi monitori de grupe de reminiscențe atât îngrijitori formali cât și cei informali după ce parcurg un curs de instruire în tehnica de stimulare a reminiscențelor. Este de preferat ca pregătirea de bază a acestor persoane să fie în domeniile medical, social, psihologic, pedagogic, arte, istorie.
Cele mai importante calități de care are nevoie persoana care dorește să se implice în grupul de reminiscențe sunt de a fi interesat de ceea ce oamenii au de spus, să aibă capacitatea de a facilita interacțiunile în grup, precum și de a avea determinarea să utilizeze oportunitățile ce se ivesc în a stimula și incita la discuții ]n mod egal pe toți membrii grupului.
Dacă dorești să devii monitorul unui grup de reminiscențe este de preferat să fii în primul rând onest cu tine însuți și să-ți răspunzi la întrebarea: Ce semnificație au pentru tine reminiscențele? Poți să începi prin a vedea dacă iți place să-ți reactualizezi etape din viața personală. Dacă răspunsul este DA, atunci înseamnă că tu consideri reminiscențele ca fiind un lucru atât pozitiv cât și util și vei putea utiliza această tehnică și în grup.
Însă, dacă preferi mai degrabă să nu reactualizezi propriul trecut, nu vei face față în a conduce și monitoriza un grup de reminiscențe. În această situație, probabil că vei comunica grupului că reminiscența este o intruziune în intimitatea persoanei sau încearcă să actualizeze lucruri pe care persoana a dorit să le uite.

 

 

  5

Ca lucrător în grupul de reminiscențe trebuie să fii interesat în detaliile vieții zilnice atât ale persoanelor obișnuite cât și a celebrităților, adică ale acelor indivizi care au avut realizări extraordinare în viață.
Încrederea în forțe proprii vine odată cu documentarea, instruirea și experiența. Înainte de a începe activitatea cu un grup de reminiscenșe, monitorul trebuie să stabilească următoarele:
a) Scopul și tematica activitații de reminiscențe.
b) Numărul și durata sesiunilor.
c) Cum își va recruta personalul.
d) Unde se vor desfășura sesiunile de reminiscență.
e) Cum va monitoriza si evalua fiecare sesiune

    a) Scopul și tematica activității de reminiscențe trebuie să fie stabilită în prealabil fie de către monitor fie de către membrii grupului de la o sedință la alta pentru a avea timp să fie pregătită. Sesiunile pot avea tematică doar socială sau pot fi parte a unui program de activități care are scopul de a dezvolta sau utiliza abilitățile participanților sau toți membrii grupului pot lucra împreună pentru a realiza un produs ( exemplu: album, expoziție, carte pe tematica dată ). Pentru fiecare persoană, implicarea într-un grup de reminiscență, poate să facă parte din planul individual de îngrijire, în acest fel, putând sa-i înțelegem mai bine, sau să-i ajutăm să interacționeze cu alte persoane ori să-i susținem în a-și comunica trăirile personale.


    b) În unele cazuri numărul și durata ședințelor pot fi determinate de resursele existente. În cazul în care beneficiarii sesiunilor de reminiscențe sunt în număr mare sugerăm împărțirea acestora în grupe al căror număr să nu depășească 10 persoane iar, aceste grupe pot fi programate de două ori pe săptămână, durata unei ședințe fiind de preferat să fie în jur de două ore. Oricum, orarul ședințelor trebuie stabilit de comun acord și afișat astfel încât atât participanții la ședințele de reminiscențe cât și aparținătorii să poată să-și stabilească din timp programul pentru următoarea perioadă. Durata sesiunilor de reminiscențe precum și mărimea grupelor depind de particularitățile participanților. În centrele rezidențiale se recomandă ca grupul să fie format din până la 8 persoane iar durata ședințelor să nu fie mai mare de o oră, aceasta deoarece rezidenții sunt implicați și în alte activități. În cazul în care participanții la grupul de reminiscențe au demență de intensitate medie sau marcat㠖 durata unei ședințe nu poate depăși 30 de minute întrucât atenția atenția acestora este greu de captat. La sesiunile cu durată de 2 ore este recomandat ca la mijlocul perioadei să se facă o pauză în care să se servească răcoritoare, ceai, cafea, precum și fursecuri, prăjituri, pateuri. Atunci când sesiunile au o durată de pâna într-o oră aceste gustări se vor servi la sfârșit. Uneori gustările servite la începutul ședințelor pot fi utilizate ca un pretext de a sparge gheața și a începe o discuție informală detensionată.


    c) Recrutarea persoanelor ce vor participa la sesiunile de reminiscențe nu este o problemă în spitalele de geriatrie, policlinici de geriatrie sau centrele de asistență socială. În cazul serviciilor sociale, a Centrelor de Reminiscență, a Cluburilor pentru vârstnici adresabilitatea potențialilor beneficiari depinde de publicitatea care se face.

     

  5


    d) Locul unde se desfășoară ședințele de reminiscență este foarte important pentru obținerea unor rezultate cât mai bune. Este de preferat ca spațiul să fie special amenajat și decorat cu obiecte vechi care să le stimuleze participanților cât mai multe amintiri din perioade anterioare ale propriei vieți. Totodată, participanții trebuiesc încurajați ca, în funcție de tema care se va discuta, să aducă de acasă obiecte pe baza cărora își vor putea susține intervențiile ( exemplu: poze, albume, cărți, etc. ) obiecte pe care la finalul ședinței și le vor duce înapoi acasă. Se recomandă o cameră cu bună izolare fonică și cu cât mai puține surse de distragere a atenției. Scaunele trebuiesc așezate de așa manieră astfel încât toți participanții să se poată vedea și auzi unul pe celălalt. Periodic, este bine de schimbat aranjamentul în cameră și de urmărit reacția participanților. Monitorul de grup trebuie să se asigure că pe toată perioada de desfășurare a ședințelor de grup nu va fi întrerupt de către alte persoane.


    e) Întotdeauna monitorul de grup trebuie să-și aloce timp atât pentru evaluare fiecărei sesiuni încheiate cât și pentru planificarea celei viitoare. El trebuie să aibă evidența fiecărei sesiuni și să știe:
    · numărul participanților,
    · ce s-a discutat,
    · ce stimuli s-au utilizat,
    · cum s-a desfășurat ședința,
    · gradul de implicare activă sau pasivă a fiecărei persoane,
    · cum a rezolvat eventualele situații tensionate.


De asemenea, monitorul de grup trebuie:
· să stabilească tematica pentru următoarea sesiune,
· să stabilească de ce obiecte are nevoie la viitoarea sesiune,
· să comunice grupului tematica viitoare și obiectele pe care să le aducă la viitoarea întâlnire,
· să revadă periodic notările și evoluțiile fiecărei persoane,
· să comunice aparținătorilor observațiile sale privind fiecare membru al grupului și gradul de implicare al acestuia.

  5

 

 

[mai departe]4  

 

 

 

 

 

 

© 2006 Asociatia Agora

 Powered by DirServ  

 Acasa | Publicatii | Centre | Proiecte | Instruire | Galerie | Povesti de Viata | Parteneri | Contact